isu biase sebuah negara

bercerite pasal pasti ramai yg ingin berbicara..pasti ramai yg ingin angkat tangan..untuk mencanangkan apa yang trbuku didada..dari sudut postif pasti pentadbir negara akan gembira mendengar ucapan terima kasih atas segala pembangunan pesat yang telah dipersembahkn kepada rakyat..ada pula ucapan terima kasih untuk segala yang percuma yang telah diberi kerajaan atau pihak pemerintah contoh paling senang di selangor..air percuma untuk sesetengah penduduk..waaahh..hebat..siapa yg xmahu...
tp dr sudut negatifnya pula pasti ada yg tidak puas hati dengan ketidakperihatinan kerajaan atas isu isu yg clishe yg sentiase di debat..tak kire di parlimen,dewan rakyat atau di kedai kopi sekali..contoh nya isu kenaikan gaji pekerja kerajaan..setiap kali bajet tahunan pekerja kerajaan pasti mndapat habuan kenaikan gaji..sedangkan pekerja swasta hanya berputih mata..selain itu adelaa pulak isu tentang kenaikan harga barang dan minyak diesel..sudah la gaji tidak dinaikkan harga barang pula naik bagai cendawan tumbuh...
tp aku bersyukur dan berterima kasih pada kerajaan malaysia yang masih sudi memberi subsidi kepada rakyat.itu aku kagum..terima kasih sebab masih lagi..sebab tnpa subsidi pasti harga akan melambung 2,3 kali ganda minyak,baja untuk para petani dan lain-lain..

cuba kita lihat dari sudut positif yang aku beri tadi,selalunya orang yg berfikiran seperti sudut positif aku tadi adelah datang dari rakyat yang menyokong parti kerajaan sendiri atau lebih senang parti BARISAN NASIONAL yang telah memimpin negara,dari sudut negatif pula selalunya ade lah pembangkang yang banyak sekali bangkangan terhadap ape sahaje yg kerajaan laksanakan.kadang2 sampai isu2 agama pula dipolitikkan.ye.memang bagus ble isu agama dipolitikkan tapi sehingga istilah mempolitikkan agama keluar..aku rase itu kurg wajar.lagi2 ade pulak parti pembangkang yang memberi kenyataan bahawa kalau menyokong parti kerajaan akan masuk neraka..siapa kamu untuk menyatakan pasal hal2 yang hanya diadili tuhan??

aku xnafikan pembangkang itu penting dalam pembangunan sesebuah negara.sebab tnpe pembangkang kerajaan akan ambil sambil lewa dalam semua aspek sebab mereka fikir mereka berada dalam keadaan selamat,negara pun xakan maju jika pemerintah ambil sikap seperti itu..
ya..pembangkang penting,cume dr aspek lain,aku rasa jgn la sampai penghinaan.fitnah dan tuduhan dilemparkan kepada kerajaan ia mungkin bole memecahbelahkan keteguhan perpaduan negara.

politik perlulah diselaraskan,dr pndangan aku..politik bukanlah tempat untuk mencanang siape betul siapa salah.siapa berkuasa siapa hamba,siapa rasuah dan siapa yang jujur,benda-benda remeh yang sering mnjadi pertengkaran di meja kabinet.Politik adalah untuk kemajuan negara,politik adelah untuk perpaduan berbilang kaum.aku harap politik tidak disalahgunakan untuk kepentingan segelintir manusia ynag mahukn kepuasan sendri..dan aku harap POLITIK NEGARA KITA MASIH BOLEH DISELAMATKAN

p/s : sokong dengan slogan rakyat diutamakan,pencapaian didahulukan..



xkn bace2 jerk awak..komen2 laa sket.. n thx for viewing this post ♥

No comments:

Post a Comment